Ha székhelyszolgáltatás mellett dönt, számos előnyre tehet szert, de nem mindegy, milyen céget bíz meg. Íme a jogi kritériumok, amikkel érdemes tisztában lennie!
A székhely a cégalapítás egyik alapvető feltétele, hiszen a jogszabály előírja, hogy szükség van egy helyre az ügyintézéshez, levelezés bonyolításához és hivatalos ellenőrzéshez. Az azonban nem kikötés, hogy feltétlenül saját tulajdonú ingatlant kell megjelölni erre a célra, a szabályos működéshez egy székhelyszolgáltatóval kötött megbízási szerződés is éppen megfelel, sőt, ez az opció valójában kifejezetten okos választás.
3+1 eset, amikor a székhelyszolgáltatás a legjobb döntés
- Ha nem áll rendelkezésre saját ingatlan, illetve nincs olyan családtag vagy ismerős, aki hozzájárulását adná ahhoz, hogy a tulajdonában lévő lakásba bejegyezzék a céget.
- Ha szeretné megkímélni magát attól, hogy hivatalos levelekkel legyen tele a postaládája, és nem szeretné, hogy egy ellenőrzés alkalmával saját otthonában keressék fel a hatóságok.
- Ha egyéni vállalkozást szeretne alapítani, illetve alacsony a munkavállalók száma, és nincs garantálva, hogy mindig van valaki a székhelyen munkaidőben.
+ 1: Ha egész egyszerűen nem kívánja a nyakába venni az adminisztrációs jellegű feladatok terhét, helyette inkább a szakmai előrelépésre szeretné fordítani az idejét.
A székhelyszolgáltatás jogi kritériumai dióhéjban
Amennyiben úgy határoz, hogy köt egy megbízási szerződést, alaposan át kell gondolnia, melyik cégre bízza a feladatot és egyben felelősséget. A választott cég feladata , hogy eleget tegyen a székhellyel kapcsolatban előírtaknak, melyeket a székhelyszolgáltatásról szóló 7/2017. számú igazságügyi miniszteri rendelet foglal magába. Ezek betartását a korábbi visszaélések miatt a NAV szigorúan ellenőrzi, nézzük a legfontosabb pontokat:
- A székhelyszolgáltatás igénybevétele csak akkor tekinthető hivatalosnak, ha arról írásbeli megegyezés születik, vagyis szerződés készül. A szerződés nem szólhat határozott időre, és a megkötését követő egy éven belül nem lehet rendes felmondással megszüntetni.
- Székhely csak olyan ingatlan lehet, ami a szolgáltató cég kizárólagos tulajdonában áll, illetve egy másik, a rendelet szerint elfogadható lehetőség, ha a használati jogot az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezték.
- A rendelet magába foglalja, melyek azok az iratok, amiket a székhelyen kell megőrizni, ide tartoznak a cégiratok, hatósági engedélyek, a NAV számára készített adatbejelentési kötelezettségekkel összefüggő iratok, továbbá a számviteli törvény szerinti beszámoló.
- A szolgáltatónak ügyfél-átvilágítási eljárást kell lefolytatnia a szerződés megkötésekor, valamint a későbbiekben is figyelnie kell a jogsértésre utaló körülményekre, adott esetben köteles azokat bejelenteni.
Miért olyan fontos mindez cége számára?
Az IM rendeleten túl az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvénynek is vannak kapcsolódó pontjai, mivel ebben rögzítették a székhellyel összefüggő valamennyi kötelezettséget. Bár az ebben felsoroltak a székhelyszolgáltató cég feladatai közé tartoznak, a szabályok be nem tartásából adódó következmények a megbízót sújtják. A szabályok áthágása a megbízó cég adószámának felfüggesztéséhez vezethet, ami lényegében ellehetetleníti a jövedelemszerző tevékenységet.
Ez alapján bizonyára Önnek sincs kétsége afelől, hogy bár ezzel a megoldással rengeteget nyer a cége, éppúgy bizalmi szolgáltatásról van szó, mint amilyen például egy könyvelőé, így alaposan meg kell fontolni a választást. Amennyiben megbízható székhelyszolgáltató céget keres, nem kell tovább mennie, nálunk a legjobb helyen jár. Ismerkedjen meg díjcsomagjainkkal és ha valamelyik elnyerte tetszését, forduljon hozzánk bizalommal!